ویروس «چاندی‌پورا» که با اوج گرفتن فصل گرم در هند دیده می‌شود، تا کنون جان ۲۰ نفر را در گجرات این کشور گرفته است.

ویروس «چاندی‌پورا» جان ۲۰ نفر را در هند گرفت

به گزارش قدس آنلاین، روشیکش پاتل، وزیر بهداشت ایالت گجرات اعلام کرد: ۵۰ مورد ابتلا به ویروس چاندی‌پورا در این ایالت گزارش شده است و ۲۰ نفر تاکنون به دلیل این ویروس مرگبار جان خود را از دست داده اند.

بر اساس این گزارش، عفونت نیپا ناشی از چاندی‌پورا در یک پسر ۱۴ ساله در کرالا نیز تایید و ۱۴ مورد ابتلا به این ویروس در همت‌پور گزارش شده است که از این تعداد هفت بیمار بستری شده اند. سه مورد از ابتلا نیز در ایالت های دیگر گزارش شده است.

وزارت بهداشت هند اعلام کرده است که اقدامات پیشگیرانه را در مناطق آسیب دیده آغاز کرده است و بیش از ۵۰ هزار نفر غربالگری شده اند و به تمام بیمارستان های منطقه و روستا دستور داده شده است که نمونه هایی از موارد مشکوک را برای آزمایش های بیشتر به آزمایشگاه مرکزی ارسال کنند.

مقام های بهداشتی هند افزایش احتمالی موارد ابتلا را در روزهای آینده پیش بینی می کنند.

این اولین مورد شیوع ویروس چاندی‌پورا در هند نیست و در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ نیز در بخش‌هایی از مرکز هند، از جمله مهاراشترا ، گجرات، و آندرا پرادش این ویروس شیوع پیدا کرد که باعث مرگ بیش از ۳۰۰ کودک شد.

ویروس چاندیپورا (CHPV) ویروسی متعلق به خانواده ویروس‌های میله‌ای (Rhabdoviridae) است که شامل هاری نیز می‌شود. این بیماری توسط پشه و پشه خاکی منتقل می شود. از جمله پشه آئدس که ناقل بیماری دنگی نیز هست.

این ویروس در غدد بزاقی این حشرات وجود دارد و می تواند از طریق نیش به انسان یا حیوانات اهلی منتقل شود. عفونت ناشی از ویروس می تواند منجر به آنسفالیت و التهاب بافت‌های فعال مغز شود.

ویروس چاندی‌پورا در سال ۱۹۶۵ در خون ۲ فرد مبتلا به تب در روستایی در نزدیکی ناگ‌پور، مهاراشترا کشف شد.

علائم معمولی عبارتند از شروع سریع تب، استفراغ، تغییر وضعیت روانی، تشنج، اسهال، مشکلات عصبی و علائم مننژیت. این ویروس بیشتر کودکان زیر ۱۵ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بیشتر در مناطق روستایی دیده می‌شود.

در حال حاضر، هیچ درمان ضد ویروسی یا واکسن خاصی برای ویروس چاندی‌پورا موجود نیست.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.